fredag 23. mai 2014

Jeg takket nei til morfin-sprøyte i dag

for det var det eneste alternativet, sa de.
Jeg våget ikke. For om jeg skulle bli enda mer ør i toppen, så... Noup, no way!
Sykepleieren sa at jo; svimmelhet kunne være en bivirkning. Og da fikk det heller være.

(Fikk mye morfin etter bilulykken. Og det meste gikk trill rundt.
Men det kan jo ha skyldtes enten sjokket, smertene, selve situasjonen,
morfinen, eller annet, eller en salig miks av ulike årsaker.
Uansett og åkkesom, jeg ville slett ikke ta sjansen på morfin!)

Det hadde seg altså sånn, i dag... på grunn av nervesykdommen...
mest hjelpsomme legevakta skaffet meg vennligst en beredskapslege.
(For etter flytting, så har jeg har ikke funnet (enn si lett etter) en ny fastlege enda.)

Da smertene tiltok, og jeg tilta (som jeg sa det, lettere humoristisk).

"Moroa" har vart helt siden midten av mai i fjor. Høyre lillefinger, pekefinger
og halve langfinger er hypersensitive. Overfølsomme. Hånd, håndledd og
hele underarmen min er... tilstanden er svært smertefull. Ca. daglig må jeg ta en
kapsel eller to ekstra, og dermed overdosere... enda jeg går på maks-dosering.
Og iblant topper det seg, altså. Som i dag.
Jeg unner ingen et sånt helvete!

Jeg har vært til mange utredninger. Nå er CT av arm det neste.
For noe er i klem, ett eller annet sted i hånda, under- eller overarmen.

Kjipt at jeg er høyrehendt... Og som jeg savner hekling og strikking og 
brodering og sying og...
Jeg holdt nemlig stadig på med alskens håndarbeid tidligere... Min aller 
fremste interesse, kan jeg nok si...
Vel; alt til sin tid. 

Følelsen av å miste kontroll, den klarer jeg ikke.
Dessuten er jeg - med rette - redd for mer allergi, og anafylaksi.
Så dersom jeg skal ha morfin, vil jeg være innlagt på sykehus.

En avdelingsoverlege innen nevrologi har lovet meg at de skal finne ut av det.
Innleggelse ved Rikshospitalet er en mulighet.

Jeg klager ikke, men fastslår fakta - som du sikkert skjønner.
De som kjenner meg, vet at jeg er ei positiv og glad jente, som
etter beste evne prøver å ta det meste med fatning og godt humør.
Så ble det da litt leven (og mange tårer) på et legekontor i dag, også ^^,

Det er koselig med familiebesøk!
Og i kveld ble det grillkylling og stuegratinerte flørtepoteter. Om nom nom.
Nå har jeg rigget meg godt til med kaldt vann på flaska, og Mats (air conditioner'n)
gjør heldigvis jobben sin. Grundig. Helt herlig.

Senere skal jeg prøve "nye" smertestillende (som jeg har forsøkt før,
men da mot helt andre slags smerter). Får håpe at de virker. Og at ikke
morfin er det eneste alternativet, lell (men det var på legekontoret, da).


Ta vare, og ha en fortsatt fin fræddasskvæll, 'a!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar